Criza
Chiar daca va asteptati sa dau un raspuns la criza politica din judetul Giurgiu, voi face referire mai jos la criza economica care a pus stapanire pe intreg mapamondul. Asta si pentru ca ma simt suficient de economist in ciuda indoielilor pe care rautaciosii le au impotriva mea.
Auzim vorbindu-se despre criza, si unii chiar am inceput sa o resimtim la un nivel sau altul. De la pierderea locului de munca, somaj tehnic, liste de desponibilizari si pana la spatii comerciale parasite sau blocarea pietei imobiliare, imaginea crizei a inceput sa fie prezenta pretutindeni.
Dept raspuns la ea primim termeni abstracti. Pentru ca nu pot numi intentii reale raspunsuri de genul: ,,pachet anticriza” sau ,, masuri anticriza” sau ,,buget de criza”.
Cred ca masurile anticriza ar trebui sa contina masuri concrete, de amploare, si aplicate vizibil la toalte nivelurile.
Sincer, tot ce vad miscandu-se pana in acest moment, ar fi deblocarea creditelor bancare, chiar si cu riscul unor dobanzi enorme, usoara stabilizare a leului pe piata valutara, si cam atat.
La nivel de intentie ar mai fi de amintit cateva idei cum ar fi cele de esalonare a datoriilor firmelor catre banci, dar nu si a datoriilor catre bugetul de stat, garantarea unor imprumuturi a producatorilor din industria auto sau facilitati pentru angajatori, insa neconcretizate si fara un efect vizibil.
Daca mi se permite sa am o parere, as aprecia si unele masuri mai aproape de concret, dar izolate, luate la nivelul unor ministere conduse de oameni mai inimosi si, de ce sa nu remarc, mai tineri.
Prima ar fi masura luata de Minstrul Bazac aceea de a mari implicarea statului in scaderea pretului medicamentelor eslonat in functie de marimea pensiei cu pana la 90 % din pretul de raft.
A doua masura concreta, in ciuda controverselor create, este cea luata de ministrul Udrea. Ideea de a nu lasa banii ce se cheltuiesc pe concedii sa iasa din tara prin masura tichetelor de vacanta este demna de apreciat.
Pana la urma asta ar trebui sa stea la baza ,, masurilor anticriza”. Pentru ca piata externa este una instabila, tot ce ar trebui sa facem ca masura urgenta este aceea de circula biletele cu valoare, ca sunt ele lei, euro sau orice, in interirul tarii. Dar asta se face prin legi specifice. Pe care nu le vad. Iar incurajarea pietei interne nu se face renuntand la masina proprie in favoarea unui Logan, asa de ochii lumii. Trebuie influentati toti cei trei factori. Primul este producatorul, care pentru a supravietui trebuie pe perioada crizei sa produca la cel mai mic pret, renuntand la retehnologizari sau cresteri salariale. Al doilea este comerciantul. Acesta, chiar daca este hipermaket sau simplu magazin de cartier, trebuie sa fie constient ca aducand produse de afara, in schimbul lor trimite banii care ajung sa dispara de tot de piata interna. Nu in ultimul rand cumparatorul ar trebui sa fie constient ca o perioada ar trebui sa cumpere produse romanesti, pentru ca, prin circuitul banilor in piata, sa aiba de unde sa mai ajunga pana la sfarsitul crizei cate ceva si inapoi la el in buzunar.
Nu vreau sa depasesc spatiul obisnuit, dar voi continua in zilelele urmatoare sa ma exprim, ferindu-ma cat pot de limbajul specific.
miercuri, martie 11, 2009
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
bine ca esti tu pesedist!
RăspundețiȘtergerebine ca esti tu pesedist!
RăspundețiȘtergere