marți, februarie 07, 2012

Probleme la achizitionarea unui bun in UE? Cum le rezolvi fara sa te prezinti in instanta ?

Comisia Europeana a adoptat marti o directiva prin care consumatorii vor avea acces la o modalitate eficienta si necostisitoare de solutionare a litigiilor cu comerciantii, indiferent de produsele pe care le achizitioneaza, informeaza un comunicat de presa al Comisiei Europene.

In 2010, unul din cinci consumatori europeni a intampinat probleme la achizitionarea de bunuri si servicii pe piata unica. CE precizeaza ca, in situatia in care un vanzator refuza sa va repare laptopul care s-a defectat in perioada de garantie sau daca nu puteti ajunge la un acord cu un agent de turism in legatura cu o restituire in cazul unei vacante ratate, exista modalitati de a solutiona aceste probleme fara prezentarea in instanta.

In stadiu actual, solutionarea extrajudiciara a litigiilor in UE este posibila numai pentru anumite sectoare comerciale sau in anumite domenii. De aceea, pentru a rezolva aceasta problema, Executivul de la Bruxelles a prezentat un pachet de propuneri legislative care sa garanteze ca toti consumatorii din UE isi pot rezolva problemele fara sa se prezinte in instanta, indiferent de tipul de produs sau serviciu care face obiectul litigiului contractual si indiferent de locul in care l-au achizitionat pe piata unica europeana.

Mai exact, CE a adoptat o directiva privind solutionarea alternativa a litigiilor (SAL) in materie de consum care se bazeaza pe o parte neutra (cum ar fi un arbitru, un mediator sau un ombudsman) si este mai ieftina, mai rapida si mai simpla decat apelarea la o instanta judecatoreasca. Conform directivei:

  • entitatile SAL vor trebui sa indeplineasca anumite criterii de calitate, adica sa fie bine pregatite, impartiale, transparente, eficiente si echitabile;
  • intreprinderile vor informa consumatorii in legatura cu entitatea SAL care poate solution un potential litigiu contractual pe care l-ar putea avea cu acestia;

In acelasi timp, institutia a adoptat un regulament privind solutionarea online a litigiilor care va crea o platforma online la nivelul UE (''platforma SOL'') care ofera consumatorilor si intreprinderilor un punct de intrare unic pentru solutionarea online a litigiilor referitoare la achizitiile efectuate online in alt stat membru al UE. Potrivit CE, acest punct de intrare unic european va transmite automat reclamatia consumatorului catre entitatea SAL nationala competenta. De asemenea, va facilita solutionarea litigiului in termen de 30 de zile.

De ce e mai avantajos fara instanta?

Accesul la solutionarea alternativa a litigiilor are o serie de avantaje pentru consumatori:

  • solutionarea litigiilor este eficienta si necostisitoare, indiferent de produsele sau serviciile achizitionate, modalitatea de achizitionare (online sau off-line) in UE;
  • solutionarea litigiilor contractuale cu comerciantii din UE in intregime online pentru achizitiile online din alte tari ale UE;
  • se pot face economii de aproximativ 0,2% din PIB-ul UE (22,5 miliarde EUR).

Pe de alta parte, accesul la solutionarea alternativa a litigiilor are avantaje si pentru intreprinderi:

  • gestionarea relatiilor cu clientii si imbunatatirea imaginii corporatiste si, de asemenea, pentru economisirea costurilor de solutionare a litigiilor in instanta;
  • consumatorii si comerciantii din Europa vor avea siguranta ca toate entitatile extrajudiciare europene de solutionare a litigiilor indeplinesc o serie de criterii, adica sunt transparente, bine pregatite, impartiale, eficiente si echitabile;
  • sporirea increderii va incuraja consumatorii sa actioneze mai activ in cautarea ofertelor bune si a celor mai bune preturi in intreaga piata unica a UE, stimuland astfel concurenta si cresterea economica.

Consumatorii si intreprinderile, putin constienti de posibilitatile SAL

In prezent, in UE exista peste 750 de entitati SAL. Cu toate acestea, in unele state membre, ele sunt disponibile numai in anumite regiuni sau in anumite sectoare (de exemplu servicii financiare sau telecomunicatii). Totodata, Comisia precizeaza ca atat consumatorii, cat si intreprinderile sunt prea putin constienti de posibilitatile oferite de SAL. Nici sistemele de solutionare online a litigiilor pentru achizitiile transfrontaliere online nu sunt suficient de dezvoltate, conform sursei citate.

Costul litigiilor in materie de consum nesolutionate este estimat la 0,4% din PIB-ul UE. Acesta include sumele pierdute de catre consumatorii europeni din cauza unor probleme in cazul achizitiilor din alte state membre ale UE, care sunt estimate intre 500 de milioane EUR si 1 miliard EUR.

Parlamentului European si Consiliul UE vor adopta pachetul legislativ pana la sfarsitul anului 2012 ca actiune prioritara in cadrul Actului privind piata unica. Dupa adoptare, statele membre ale UE vor avea la dispozitie 18 luni pentru a pune in aplicare directiva privind SAL.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu