vineri, noiembrie 22, 2013

Preludiul puterii

Preludiul puterii de Petrisor Mustateanu

Cap.1. Vreau sa castig
Cap.2. Candidatul
Cap.3. Echipa candidatului
Cap.4. Strategia candidatului
Cap.5. Contracandidatii
Cap.6. Comunicarea – Discursul
Cap.7. Precampania
Cap.8. Materialele pubicitare
Cap.9. Campania electorala
Cap.10.Ziua votului

Cap.1. Vreau sa castig !

Drumul de la intentia de a candida la o demintate publica pana la instalarea in  functia dorita poate fi in aparenta foarte lung, complicat sau costisitor in functie de imaginea si experienta politica a candidatului . Poate parea ciudat, dar in tot acest demers cel mai important element este determinarea candidatului si a echipei sale – Vreau sa castig !  De-a lungul anilor am intalnit candidati mai puternici sau mai carismatici, cu bugete mai mari sau echipe mai experimentate insa aceste atribute nu au fost cruciale pentru obtinerea victoriei. Castigatorii, alesii din primarii, consilii judetene ori parlament, sunt aceia care au gandit din toata fiinta lor – Vreau sa castig !
Cand spun ,,vreau sa castig” spun ca eu vreau sa castig si atat. Nu spun  vreau sa castig, iar celalat sa piarda, nu spun vreau sa castig pentru a lua locul cuiva si nici vreau sa castig, dar e complicat . Concentrarea pe problemele contacandidatilor, gandirea negativa sau teama de esec pot constitui piedici mari in calea victorie . Vreau sa castig inseamna un candidat care se identifica cu dorinta victoriei, un candidat pentru care tot ceea ce gandeste si face din momentul in care a luat hotararea este in spiritul dorintei de a castiga ! Un candidat ideal este un candidat focusat pe calitatile sale si asteptarile electoratului, pe dorintele si necesitatile electoratului si capacitatea sa de a le duce la indeplinire.
Vreau sa castig nu inseamna nici sunt bun si am sa castig, nici sunt carismatic si am sa castig si nici stiu ce am de facut pentru a castiga ! Vreau sa castig inseamna un candidat care isi doreste sa castige fara a fi blocat mental in infatuare, aroganta, incredere excesiva in niste calitati posibile sau nu, si nici un candidat ce  crede orbeste intr-o reteta sigura care sa il conduca la victorie. Campania electorala inseamna flexibilitate, inseamna deschidere la sugestii si, cel mai important, incredere in expertii din staff.
Vreau sa castig nu inseamna intotdeauna  – am bani suficienti pentru a castiga . Sigur ca bugetul campaniei este important, insa un buget mare nu aduce neaparat si victoria. De foarte multe ori bugete modeste gestionate eficient au adus victorii surpriza unor candidati care au avut determinarea si inteligenta necesara victoriei.
Vreau sa castig nu inseamna nici - am echipa necesara pentru o victorie sigura. De foarte multe ori oamenii de partid din localitate sunt blocati in retete de campanie consacrate, dar cu eficienta limitata, in cutume locale sau in chestiuni de folclor local ce pot dauna unei campanii neadaptate momentului, contextului, si omului desemnat pentru a fi candidatul echipei .
Vreau sa castig inseama inainte de toate imi doresc din toata fiinta mea sa castig, inseamna am suportul moral oferit de sustinerea familiei, inseamna am alaturi de mine prieteni care cred la fel de tare ca si mine in victoria noastra, inseamna nimic nu ma va opri sa imi realizez visul !
Gandirea pozitiva este un element mai important in drumul catre victorie, chiar si decat bugetul sau discursul. Gandirea pozitiva se vede pe figura candidatului si se transmite alegatorilor, se vede in actiunile sale si se emana in cadrul echipei din care face parte. Gandirea pozitiva si increderea in victorie sunt elementele care vor atrage si sponsori pentru un buget eficient si consilieri experimentati pentru discursuri mobilizatoare.
Marketingul electoral nu difera foarte mult de principiile fundamentale ale marketingului folosite in promovarea produselor sau serviciilor, iar o privire instruita poate intelege ca foarte multe strategii folosite in business pot fi adaptate, in functie de situatie, la o strategie de marketing electoral . Cu ce difera sloganul  “Sa traiti bine !” folosit de Traian Basescu de sloganul “Pentru o viaţa mai bună!” folosit de Carrefour sau de sloganul  “Să auzim de bine “ folosit de  Romtelecom ?
In acelasi registru putem compara sloganul ''Faptele vorbesc'' folosit de Primarul Sibiului Klaus Iohannis cu sloganul  - “Calitatea vorbeşte de la sine.” folosit de Toyota Avensis.
Sau “ Avocatul tau in parlament “  folosit de Alina Gorgiu de “Expertul tău în mobilier “ folosit de Mobexpert, iar exemplele pot continua.
Totul se reduce la alegerile pe care oamenii le fac, iar ratiunile in functie de care oamenii aleg candidatul  sunt aceleasi pe care le folosesc si pentru alegerea unui detergent, a mobilierului sau a retelei de telefonie. Daca putem accepta aceasta realitate conformandu-ne la cerintele pietei, am facut primul pas spre o strategie electorala eficienta.
Privite de afara toate campanile electorale par la fel. In ciuda aparentelor, unele sunt castigatoare, iar altele perdante. Veti fi tentati sa spuneti ca diferenta o face candidatul , ca oamenii voteaza omul, nu campania electorala. Cu toate acestea nici un om, oricat ar fi fost el de bun, nu a fost votat vreodata fara sa fie promovat.  De asemenea, foarte multi politicieni dupa ce au fost alesi si au renuntat la a investi in propria imagine, au pierdut dramatic din  cota de popularitate.
Sigur ca pot exista si execeptii ! Intre doi canditati cu doua campanii facute la voia intamplarii va castiga cel care are o calitate in plus, cel care are o imagine mai buna sau cel cu o echipa de campanie mai entuziasta. ! Nu trebuie neglijat avantajul pe care il poate aduce popularitatea partidului pe listele caruia se regaseste numele candidatului sau contributia de imagine pe care o poate aduce sustinerea unei personalitati publice locale sau nationale, asta fiind o alta dicutie.
  Dar, intre doi candidati ce benficiaza de servicii profesioniste in campania electorala va castiga cu certitudine cel care aplica cele mai eficiente tehnici de comunicare ! Credeti ca intamplator candidatii la Presidentia Romaniei apeleaza de fiecare data la consultanti externi in perioada campaniilor electorale ? Cei care vor cu adevarat sa castige cel mai bun scor angajeaza serviciile celor mai buni .
O parte din secretele celor mai buni adaptate la realitatile autohtone vom incerca sa punem in lumina  chiar in aceasta carte, folosind un limbaj accesibil si evitand teorii seci in favoarea explicatiilor practice uzuale, obtinand la final un ghid util oricarui candidat la o demnitate publica, dornic de o campanie electorala eficienta.

Cap.2. Candidatul

 -         Oamenii nu apreciaza ceea ce esti ci ceea ce vad ca esti.
Continuarea in volumul Preludiul puterii, in curand in librarii

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu