duminică, februarie 12, 2012
Medierea obligatorie: Se poate ? Se poate!
Medierea obligatorie: Se poate ? Se poate! Consiliul Superior al Magistraturii si-a exprimat anterior opinia în sensul ca este posibila instituirea unor norme privind obligativitatea pentru anumite parti, în anuite tipuri de litigii, de se prezenta la sedinta gratuita de informare, dar nu poate fi conditionata admisibilitatea cererii de chemare în judecata si a plângerii prealabile de încheierea unui contract de mediere. Au fost indentificate o serie de cauze pentru care s-ar putea reglementa medierea obligatorie, printre care: - in cazul infractiunilor cercetate la plangere prealabila, dupa formularea plangerii; - in cazul partajului de bunuri comune, fie dupa investirea instantei, fie ca o conditie prealabila formularii cererii; - in litigiile intre profesionisti sa ramana doarmedierea ca procedura prealabila; - in actiunile pentru acordarea de daune (protectia consumatorului, malpraxis); - in actiunile privind dreptul de proprietate (revendicare, partaj, uzucapine, etc.); - in litigiile privind posesia, granituirea, precum si în orice tip de confict care decurge din raporturile de vecinatate (servituti, scurgerea apelor, etc.); - in litigiile referitoare la constructii edificate (pe terenul altuia, asupra imobilului altuia, etc.). - in litigiile privind asociatiile de proprietari (cu membrii acesteia, cu furnizorii de utilitati); - in litigiile civile dintre neprofesionisti decurgând din contracte civile; - in litigiile dintre profesionisti si neprofesionisti decurgând din contracte de utilitati; - in litigiile în materia insolventei, în anumite etape ale procedurii; În ceea ce priveste modalitatile de motivare a partilor dintr-un litigiu de a apela lamediere, acestea au fost clasificate în doua mari tipuri de reglementari: unele stimulative-recompensatorii si altele sanctionatorii. Din prima categorie fac parte: restituirea taxelor de timbru în cazul în care litigiul se solutioneaza prinmediere, urgentarea încheierii procedurii de judecata prin conferirea caracterului executoriu acordului de mediere încheiat de parti, inclusiv în timpul vacantei judecatoresti. În ceeea ce priveste mijloacele sanctionatorii, noile reglementari ar putea obliga partea care refuza sa se prezinte la medieresasuporte costurile procesului, indferent de solutia instantei de judecata, ori amenda judiciara pentru neprezentare la sedinta de informare, pentru tergiversare. În concluzie, sunt de unanim acceptate beneficiile modificarilor cu privire la introducerea medierii obligatorii în prevederile Legii nr.192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, motiv pentru care sustinem Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr.192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator (BP892/16.11.2011), formulata de un numar de 41 de deputati si senatori, aflat în procedura legislativa la SenatulRomâniei:http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?cam=1&idp=16422 Proiectul de modificarea ai completarea Legii nr.192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator poate fi consultat aici:http://www.cdep.ro/proiecte/bp/2011/800/90/2/pl892.pdf CENTRUL REGIONAL DE MEDIERE BACAU Mediator, Robert-Ionut CHIRIAC
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu